De digitale transformatie is in volle gang. Voor het management de uitdaging om hier een passende strategie voor te maken. Dit is geen nieuwe website maar het juiste gebruik van de technologie. 

Digitale transformatie

Een blik op de aandelenbeurzen maakt duidelijk wat de impact van de digitalisering is op de economie. Apple, Google en Microsoft staan in de top vijf. Deze bedrijven lopen heel ver voorop in de digitalisering en zijn de voortrekkers maar geven duidelijk het signaal dat erg grote veranderingen in de hele economie aan staan te komen. Wat deze bedrijven zo groot maken,digitalisering, data verzamelen, is de toekomst voor elke organisatie. Niet meekomen verzwakt de organisatie. Niet alleen doordat ze de verwachting van de klant niet meer kunnen waarmaken of hun diensten niet meer aansluiten op de markt ook doordat nieuwe bedrijven de markt veranderen. Voorbeelden genoeg boekenmarkt (bol.com), taximarkt (Uber), hotelmarkt (booking.com).

Veranderd uw markt? Zeker, denk bijvoorbeeld eens na over de deeleconomie; kan uw product daar aan mee doen zoals de auto’s en gereedschap? Of de service-economie; is uw product in te zetten als een service zoals wasmachines en lampen? Ook de beleveniseconomie en de circulair economie kunnen invloed hebben op uw producten en diensten. En alles mogelijk gemaakt door de digitalisering.

Boeken en muziek zijn gedigitaliseerd en met de voortschrijdende techniek zal en meer gedigitaliseerd kunnen worden. Zodra de D3-printen gemeengoed is geworden kunnen producten in een 3D-model digitaal worden geleverd en de klant print de producten zelf uit. Dat doen we al met de facturen. Straks ook met de koffie mokken. Hier zie ik ook een kans voor de circulair economie. Hele veel andere producten lenen zich om uit te rusten met sensoren om het gebruik te meten. Dit geeft veel data om de service te verbeteren; of verder het product als service te leveren. U betaalt de wasmachine per wasbeurt en de leverancier zorgt dat die wasmachine het altijd doet. Dat kan omdat er sensoren zitten in alle draaiende onderdelen die de slijtage meten. Net zoals in de Formule-1 waar in de pits de raceauto volledig gemonitord wordt.

Succesvolle transformatie

Succes in de digitale economie kan worden belemmert door conservatisme, achterhaalde structuren en oude systemen. Een digitale transitie wordt wel ondersteund door het merk, financiële middelen, diepgaande kennis van producten en markten. Ook relaties met klanten en business partners zijn waardevol om succesvol te worden.

Bestaande bedrijven die in de gaten hebben hoe de verwachtingen van hun klanten veranderen en tijdig vernieuwen, zijn klaar voor een succesvolle digitalisering. Deze bedrijven zijn responsive door een goed webgovernance. Ze ontdekken nieuwe klantbehoeften, nieuwe verdienmodellen en nieuwe organisatie vormen. Zij weten de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen, mobiel, kunstmatige intelligentie en robots goed in te zetten voor een positieve klantervaring en efficiënte organisatie.

Bestaande bedrijven die in de gaten hebben hoe de verwachtingen van hun klanten veranderen en tijdig vernieuwen, zijn klaar voor een succesvolle digitalisering. Deze bedrijven zijn responsive door een goed webgovernance. Ze ontdekken nieuwe klantbehoeften, nieuwe verdienmodellen en nieuwe organisatie vormen. Zij weten de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen, mobiel, kunstmatige intelligentie en robots goed in te zetten voor een positieve klantervaring en efficiënte organisatie.

Digitale transformatie is de derde fase van de technologische ontwikkeling van de organisatie die met de start van de website werd ingezet. Gevolgd de toepassing van internet in de bedrijfsprocessen. Digitale transformatie is dus geen nieuwe e-commerce strategie met aanwezigheid op sociale media zoals Facebook en LinkedIn. Het is de weg naar een digitaal ecosysteem waar de organisatie en haar omgeving geïntegreerd zijn. Digitale transformatie raakt alle onderdelen van de organisatie. Voor het management begint het met een strategische uitdaging waar en hoe de technologie wordt ingezet. Waar staat u op de weg van de digitale transitie? Wij hebben bijna 20 jaar ervaring in website, e-commerce en eBusiness. Wij ondersteunen in het bepalen van uw digitale positie en denken mee met de management opgave van een digitale strategie. Graag nodigen wij u uit voor een vrijblijvend gesprek. Bel of mail